Medium doskonałe – to hasło przewodnie tegorocznego Festiwalu Conrada, który rozpocznie się 21 października i potrwa tydzień (do 27 października). Jak co roku, na festiwalową publiczność czekają: spotkania od rana do wieczora, lekcje czytania, wystawy, pasmo filmowe, bezpłatne wymiany książek i przede wszystkim ponad stu znakomitych gości. Będą wśród nich m.in.: Åsa Larsson – jedna z najpopularniejszych i najczęściej tłumaczonych szwedzkich autorek powieści kryminalnych, marokański pisarz Tahar Ben Jelloun – laureat m.in. Nagrody Goncourtów, W.J.T. Mitchell – jedna z najważniejszych postaci współczesnej amerykańskiej humanistyki, Bracia Quay – wybitni twórcy filmowych animacji, reżyserzy i scenografowie, Claudio Magris – triesteński eseista i prozaik, podróżnik i kronikarz duchowej historii Europy środkowej, czy Anne Applebaum – amerykańska pisarka i dziennikarka, która w swych książkach portretuje historyczne oblicze Europy Wschodniej. Tradycyjnie już równolegle z festiwalem odbywać się będą Targi Książki w Krakowie, uznawane za jedno z najważniejszych w Polsce wydarzeń branży księgarskiej.
Każdej jesieni wybieramy inne konteksty dla czytania literatury. W tym roku pilnie przypatrujemy się medialności literatury – mówi prof. Michał Paweł Markowski, dyrektor artystyczny festiwalu, wyjaśniając hasło przewodnie tegorocznej edycji. – Oczywiście nie rozumiemy tego pojęcia płytko. Nie chodzi nam o obecność literatury w mediach, choć robimy wszystko, żeby była ona jak najbardziej intensywna. Literatura jest medium doskonałym dlatego, że pośredniczy miedzy światem a ludźmi, między różnymi światami i między ludźmi z innych światów. Pokazuje, że sztuka nie polega na uchwytywaniu rzeczywistości wprost, lecz jest filtrem, przez który każdy z nas inaczej przepuszcza to, co najważniejsze. Literatura jest ciągle ponawianą próbą budowania świata, w którym chcielibyśmy, choćby przez chwilę, zamieszkać.
W tym roku rusztowanie to jest wyjątkowo wyrafinowane. Rozmawiać będziemy z jednym z najbardziej medialnych filozofów świata, Peterem Sloterdijkiem, o trudnościach życia w epoce globalizacji. Guru światowych studiów medialnych, W.J.T. Mitchell, opowie nam dlaczego literatury nie można czytać naiwnie. Bracia Quay, apologeci nieprzeniknionej materialności słowa i obrazu, zaprezentują swój najnowszy film. Murowany kandydat do Nobla, Cees Nooteboom, opowie o swoich przygodach między różnymi gatunkami pisarskimi. „Najpiękniejsza kobieta światowej literatury”, jak mówią o Kiran Desai, zwierzy się ze swojego życia rozdartego między kulturami. Anne Applebaum opowie o tym, co się zdarzyło miedzy Wschodem a Zachodem w Europie i jakie były konsekwencje zaciągnięcia nad Starym Kontynentem „żelaznej kurtyny”. Marci Shore pokaże, czy historia czegokolwiek nas w Polsce nauczyła. Claudio Magris powie, jak żyć w Europie wielu kultur. Postaramy się także, dzięki Maksowi Ernstowi i jego wiernym uczniom, udowodnić tezę, że realizm bez surrealizmu niewiele znaczy. I wreszcie zaryzykujemy tezę, że przepaść pomiędzy kulturą światową i polską jest mitem produkowanym przez malkontentów.
Przez cały tydzień będziemy w Krakowie stawiać pytania o to, co nas wszystkich tak bardzo fascynuje w niejasnej, choć nieusuwalnej sferze „pomiędzy”. Pomiędzy literaturą a rzeczywistością, pomiędzy uczestnikami odmiennych obiegów kulturowych, pomiędzy słowami i obrazami, pomiędzy komiksem i opasłą powieścią, pomiędzy życiem i sztuką, pomiędzy Polską i światem. Na tym polega najprostsze przesłanie Festiwalu Conrada – zaprasza prof. Michał Paweł Markowski.