fbpx

SZKOŁA CZYTANIA KMLU – RUSZAJĄ ZAPISY!

Już w październiku rozpoczynamy kolejną edycję Szkoły Czytania spotkań z literaturą w Pałacu Potockich skierowanych do młodzieży szkół ponadpodstawowych. Tym razem projekt odbędzie się pod egidą Festiwalu Conrada.

Szkoła Czytania KMLU to projekt wyrosły z przekonania o potencjale literatury w procesie kształtowania tożsamości i postaw młodych ludzi. Uważność, dociekliwość i krytyczne myślenie, które rozwija czytanie, to umiejętności niezbędne w dzisiejszym świecie, coraz częściej przytłaczającym nas informacyjnym szumem, stawiającym przed koniecznością rozpoznawania manipulacji, konfrontującym z innością. Teksty, o których w ramach projektu będziemy dyskutować, pozwalają z nowych i nieoczywistych perspektyw przemyśleć problemy, z którymi mierzą się młodzi ludzie, poszerzając ich kompetencje czytelnicze i rozwijając wrażliwość.

Zajęcia w ramach projektu odbywają się w Pałacu Potockich – kulturalno-literackim centrum w samym sercu Krakowa przy Rynku Głównym 20. W tej wyjątkowej przestrzeni nieszablonowe zajęcia czytelnicze dla uczniów i uczennic szkół średnich prowadzą osoby zajmujące się pisarstwem, przekładem literackim, dziennikarstwem i literaturoznawstwem. Bogaty program współtworzony przez ekspertów gwarantuje różnorodność oraz wysoki poziom merytoryczny. Tegoroczna edycja nawiązuje do hasła zbliżającego się Festiwalu Conrada 2023 i poświęcona będzie zagadnieniom szeroko pojętych migracji. Teksty związane z tym tematem zostaną wybrane i przedstawione przez gości i gościnie dotychczasowych edycji festiwalu: Wojciecha Bonowicza, Urszulę Chowaniec, Magdę Heydel, Annę Marchewkę, Tomasza Pindla, Ninę Plutę, Zuzannę Salę, Patryka Szaja, Mateusza Witkowskiego oraz Marcina Żyłę.

Szkoły zainteresowane udziałem w projekcie prosimy o kontakt mailowy: szkolaczytania@kbf.krakow.pl. Uprzejmie informujemy, że liczba miejsc na zajęcia jest ograniczona.

Szkoła czytania KMLU to zainicjowany w 2018 roku program edukacyjny KBF – instytucji kultury Miasta Krakowa, operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO i współgospodarza Pałacu Potockich przy Rynku Głównym Celem projektu jest promocja czytelnictwa, rozwijanie kompetencji i postaw czytelniczych wśród przedstawicieli różnych grup odbiorców, a także stworzenie narzędzi ułatwiających aktywny udział w życiu literackim grupom z utrudnionym dostępem do kultury. Uczestnicy projektu biorą udział w wykładach i warsztatach prowadzonych przez osoby zawodowo związane z literaturą.

 

Wojciech Bonowicz – poeta, publicysta, dziennikarz. W 2007 roku za tom Pełne morze (2006) otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii „poezja”, a tomy Echa (2013) i Druga ręka (2017) były nominowane do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej i Nagrody Nike. W ostatnich latach opublikował Wiersze wybrane (2020) i tom Wielkie rzeczy (2022), zbiory esejów Sto lat. Książka życzeń (2018) i Dziennik końca świata (2019), książkę Tischner. Biografia (2020), a także zbiór mikroopowiadań Historie na każdą godzinę (2022). Jest stałym felietonistą „Tygodnika Powszechnego” i miesięcznika „Znak” (gdzie prowadzi rubrykę poświęconą poezji). Mieszka w Krakowie. Gość edycji Festiwalu Conrada 2011: W poszukiwaniu utraconych światów i 2022: Wspólnoty.

Ula (Urszula) Chowaniec – literaturoznawczyni, specjalizująca się w historii kobiet. Mieszka w Sztokholmie i wykłada Literaturę Żydowskich Kobiet na Paideia Folkhögskola. Pełni także funkcję profesora na Uniwersytecie Krakowskim im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego w Polsce oraz wykładowczyni na Uniwersytecie w Lund. Ula Chowaniec posiada również tytuł Honorowego Badacza Naukowego na Wydziale Slawistyki i Studiów Wschodnioeuropejskich na University College London. Gościni Festiwalu Conrada – edycji 2021: Natura przyszłości.

Magda Heydel – polonistka, anglistka i przekładoznawczyni, profesorka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tłumaczka literatury języka angielskiego, m.in Josepha Conrada, T.S. Eliota, Seamusa Heaneya, Alice Oswald, Katherine Mansfield, Virginii Woolf i Angeli Carter. Gościni Festiwalu Conrada – edycji 2011: W poszukiwaniu utraconych światów, 2013: Medium doskonałe, 2014: Wspólne światy, 2016: Intensywność, 2017: Niepokój, 2018: Pop, 2019: Rzeczywistości, 2020: Widzialne i niewidzialne oraz 2022: Wspólnoty.

Anna Marchewka – literaturoznawczyni i krytyczka literacka. Publikowała m.in. w „Lampie”, „Zadrze”, „Tygodniku Powszechnym”, „Znaku”, „Dwutygodniku”, „Chimerze”, „Czasie Literatury”. W ramach współpracy z miesięcznikiem „Znak” opiekuje się rubryką „Stacja: Literatura”. Członkini redakcji „Czasu Literatury”. Współprowadziła audycje literackie w TVP Kultura i Radiu Kraków. Współtworzy Pracownię Pytań Krytycznych przy Katedrze Krytyki Współczesnej UJ. Gościni Festiwalu Conrada – edycji 2009, 2010: Inne światy, inne języki, 2015: Pod prąd, 2019: Rzeczywistości, oraz 2021: Natura przyszłości.

Tomasz Pindel – tłumacz, krytyk literacki, wykładowca i znawca literatury hiszpańskojęzycznej. Autor takich książek jak: Realizm magiczny – przewodnik (praktyczny) (2014), Biografia. Mario Vargas Llosa (2014), Za horyzont. Polaków latynoamerykańskie przygody (2018), Historie fandomowe (2019). Nagrodzony w konkursie Instytutu Cervantesa w Polsce za najlepszy przekład literatury hiszpańskojęzycznej 2007 – za Noc jest dziewicą Jaime Bayly’ego. Na polski przełożył również prozę Roberta Bolaño, Jorge Franco, Felisberto Hernándeza, Virgilio Piñery, Javiera Maríasa, a także książkę reporterską Bestia. O ludziach, którzy nikogo nie obchodzą Óscara Martíneza. Gość Festiwalu Conrada – edycji 2014: Wspólne światy, 2015: Pod prąd, 2016: Intensywność, 2017: Niepokój, 2018: Pop, 2019: Rzeczywistości, 2022: Wspólnoty.

Nina Pluta – iberystka, wykładowczyni literatur hispanojęzycznych, tłumaczka. Współautorka Historii literatur iberoamerykańskich. Zajmuje się współczesną prozą hiszpańskojęzyczną i związkami między literaturą a polityką. Gościni Festiwalu Conrada – edycji 2021: Natura przyszłości i 2022: Wspólnoty.

Zuzanna Sala – doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w ramach programu literaturoznawstwo. Wiceredaktorka naczelna kwartalnika literackiego „KONTENT”, kieruje wydawnictwem poetyckim o tej samej nazwie. Publikowała teksty krytyczne m.in. w „Czasie Kultury”, „Odrze”, „Stonerze Polskim”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej” czy „Wakacie”. Pochodzi z Bierutowa. Gościni Festiwalu Conrada – edycji 2021: Natura przyszłości.

Patryk Szaj – literaturoznawca. Pracuje naukowo na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Prowadzi serię wydawniczą Humanistyka Środowiskowa (Wydawnictwo WBPiCAK w Poznaniu). Publikuje w czasopismach naukowych i kulturalnych. Wydał monografię Wierność trudności (Universitas, 2019). W 2022 roku w Wydawnictwie Wolno ukazała się jego książka eseistyczna Pamiętnik z końca świata (jaki znamy). Urodził się w Poznaniu, aktualnie mieszka w Krakowie. Gość Festiwalu Conrada – edycji 2021: Natura przyszłości.

Mateusz Witkowski – dziennikarz, krytyk literacki i muzyczny. Współtworzy Podcastex – podcast o latach 90. i 00., który otrzymał m.in. nagrodę dla podcastu roku podczas gali Influencers LIVE Awards 2022 oraz statuetkę Best Stream Awards w kategorii „Podcast kultura/popkultura” w roku 2023. Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Popmoderna. Prowadzi działalność krytyczną i recenzencką – m.in. na łamach „Dwutygodnika” i „Czasu Kultury”, w przeszłości publikował na łamach Gazeta.pl, Wirtualnej Polski i „Gazety Wyborczej”. Stypendysta MKiDN w roku 2018 i 2020. Prowadzi zajęcia na temat muzyki popularnej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Gość Festiwalu Conrada 2018: Pop

Marcin Żyła – dziennikarz, a od stycznia 2016 roku również zastępca redaktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego”. Do zespołu pisma dołączył przed ośmioma laty. Od początku europejskiego kryzysu migracyjnego w 2014 roku zajmuje się głównie tematyką związaną z uchodźcami i migrantami. W „Tygodniku” ukazywały się jego reportaże z Ugandy, Ghany, Libanu, Lampedusy, Bałkanów i Niemiec, a także komentarze i rozmowy z polskimi oraz zachodnimi badaczami migracji. W 2016 roku relacjonował brytyjskie referendum w sprawie członkostwa w UE. Wiele jego ostatnich korespondencji i analiz dotyczy sytuacji humanitarnej na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Pracę za granicą rozpoczynał w krajach b. Jugosławii, gdzie był świadkiem powojennych przemian tożsamościowych oraz drogi do niepodległości Kosowa. Był redaktorem zbioru rozmów z europejskimi intelektualistami „Europe. An Unfinished Project” (2011). Gość Festiwalu Conrada – edycji 2021: Natura przyszłości oraz 2022: Wspólnoty.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Wpisz szukaną frazę: