Robert Piaskowski – Zastępca Dyrektora ds. Programowych Krakowskiego Biura Festiwalowego dołączył do znakomitego grona gości prestiżowej konferencji organizowanej przez British Council oraz Edynburgh International Festivals. Uczestnicy spotkania zaprezentowali warte naśladowania wzorce, a także zastanawiali się jak uniknąć artystycznego przeładowania, na które cierpi wiele największych miast świata.
Międzynarodowy Festiwal w Edynburghu EIF (Edinburgh International Festival), to jeden z najbardziej prestiżowych festiwali na świecie w dziedzinie teatru, opery, muzyki, sztuk audiowizualnych oraz baletu. Najwybitniejsi wykonawcy, reżyserzy, dyrygenci oraz choreografowie każdego roku zabiegają o udział w wydarzeniu, a odbywające się w Edynburgu międzynarodowe festiwale: Edinburgh Festival Fringe, Edinburgh International Festival, Edinburgh International Film Festival, „Imaginate” International Children and Young Audience Festival, International Book Festival i Science Festival promują, budują renomę i są źródłem wielomilionowych zysków dla miasta niemal od początku istnienia wydarzenia.
Festiwal to w zasadzie zbiór kilkunastu niezależnych wydarzeń, które tworzą największy festiwal kulturalny na świecie. Każdego roku towarzyszy mu prestiżowa konferencja, która cieszy się olbrzymią renomą i przyciąga entuzjastów, działaczy kultury oraz przedstawicieli władz samorządowych z całego świata. Podczas tegorocznej edycji nie zabrakło również polskiego reprezentanta – Robert Piaskowski znalazł się wśród wybitnych przedstawicieli kultury, takich jak m.in.: Faith Liddell – Director, Festivals Edinburgh, Marta Almirall, Director La Merce Festival, Christie Anthoney – Executive Officer, Festivals Adelaide, Daniel Bissonnette – Director of Cinema, Festivals, Events at Ville de Montreal / City of Montreal, czy Ben Twist – Director, Creative Carbon Scotland.
Inwestycja w utworzenie nowych międzynarodowych festiwali artystycznych to cel, w jakim Kraków pragnie podążać. Wzajemne konkurowanie o publiczność, zasoby, media, ale także wyzwania stojące przed Krakowem i Krakowskim Biurem Festiwalowym w kontekście nowych wyzwań społecznych: gentryfikacji, deglomeracji miasta, starzenia się społeczeństwa, spójności społecznej, włączenia społecznego, znaczenia festiwali zrównoważonych (również festiwali ekologicznych) w przyszłym zarządzaniu polityką kulturalną miasta, większe powiązanie z sektorem kreatywnym i IT, zacieśnianie związków z uniwersytetami, analiza rozwiązań prawnych, impakt festiwali na ekonomię lokalną i międzynarodowy trafik artystów to najważniejsze wątki poruszone na tegorocznej konferencji w Edynburgu.
W ramach EIF odbywa się również Międzynarodowy Festiwal Książki (Edinburgh International Book Festival), na którym również nie zabrakło w tym roku polskiego akcentu. Robert Piaskowski wziął udział w oficjalnym otwarciu festiwalu, organizowanego od 1983 r., który jest obecnie największym tego typu wydarzeniem na świecie. Warto pamiętać, że to właśnie dzięki temu festiwalowi Edynburg otrzymał w 2004 r. zaszczytny tytuł Światowego Miasta Literatury UNESCO.
EIF zrodził się z idei dużego międzynarodowego przedsięwzięcia, które miało budować płaszczyznę porozumienia artystycznego ponad granicami politycznymi. Dzięki staraniom entuzjastów, działaczy kultury, władz samorządowych i państwa brytyjskiego pierwszy Międzynarodowy Festiwal w Edynburgu udało się zorganizować w 1947 r. Odtąd odbywa się każdego roku i cieszy się rosnącą popularnością i uznaniem. Przynosi także zyski, mimo iż dotacje sektora publicznego są o wiele mniejsze niż w przypadku innych podobnych festiwali na świecie.