fbpx

Poetycki debiut Aaiún Nin „Pęknięte połówki mlecznego słońca” już w księgarniach!

Do księgarń właśnie trafił debiutancki tom wierszy angolskiej poetki, artystki i aktywistki Aaiún Nin Pęknięte połówki mlecznego słońca, opublikowany nakładem krakowskiego wydawnictwa Lokator w ramach serii wydawniczej Instytutu Kultury Willa Decjusza pod patronatem Krakowa Miasta Literatury UNESCO.

 

                                                                       Aaiún Nin, fot. Paweł Mazur / IKWD

 

W debiutanckim tomie Aaiún Nin mierzy się ze wspomnieniem dzieciństwa i młodości spędzonych w Angoli oraz z doświadczeniem migracji do Europy, którym towarzyszy odkrywanie nieheteronormatywnej tożsamości seksualnej. Pęknięte połówki mlecznego słońca to jednak nie egzotyczna widokówka z ciepłych krajów. To wstrząsający obraz realiów postkolonialnej Afryki i bezlitośnie szczery manifest niezgody. Aaiún Nin śledzi konsekwencje patriarchalnego porządku współczesnej Angoli, podejmując wątki przemocy seksualnej wobec kobiet, fundamentalizmu religijnego i nierówności społecznych, a także dokonuje druzgocącej krytyki polityki antyimigranckiej krajów Zachodu, demaskując rasizm i zakłamanie sytych społeczeństw pierwszego świata. Najlepszą metaforą zaniedbanego oblicza afrykańskich miast, służącego tym wierszom za tło, oraz poruszanej przez nie problematyki, jest obraz autorki znajdujący się na okładce – inspirowany zniszczonymi elewacjami kolonialnych budynków Luandy i przywodzący na myśl granice kontynentów i państw, które powstrzymują dziś rzesze ludzi szukających schronienia.

Efektem tych poszukiwań jest książka niezwykle osobista, a jednocześnie świadoma szerokiego kontekstu geopolitycznego; dojmująco szczera i nieprzebierająca w środkach. Choć zawarte w niej diagnozy są przygnębiające, nie poprzestaje ona jednak na rozpaczy, lecz pośród niesprawiedliwości i cierpienia odnajduje nadzieję i radość, która w tym ponurym czasie płynie z budowania i podtrzymywania więzi międzyludzkich oraz z pielęgnowania pamięci o swoich korzeniach.

Pęknięte połówki mlecznego słońca to porywający i odważny poetycki głos, będący oskarżeniem kolonializmu, wojny, patriarchatu i rasizmu, stanowiący jednocześnie pełną pasji opowieść o miłości, ciele i pożądaniu.

Oficjalna premiera książki będzie miała miejsce podczas tegorocznego Festiwalu Miłosza w Krakowie 9 lipca o godz. 15.00 w Pałacu Potockich.

Aaiún Nin (1991) to urodzona w Angoli osoba uprawiająca poezję, tworząca sztukę mixed media, zaangażowana w aktywizm. W swojej twórczości podejmuje wątki dyskryminacji rasowej i płciowej, a także doświadczeń osób LGBT+. Debiutancki tom poetycki pt. Broken Halves of a Milky Sun (Pęknięte połówki mlecznego słońca) ukazał się w 2022 roku w Stanach Zjednoczonych oraz w tym samym czasie w Danii, gdzie natychmiast został zauważony i doceniony przez krytyków literackich.

Od momentu przeniesienia się do Danii w 2016 roku, Aaiún Nin współpracuje z artystami identyfikującymi się z kulturą queer, w swoich wypowiedziach podnosząc kwestie dyskryminacji prawnej migrantów oraz systematycznej przemocy policyjnej w Skandynawii. Artykuły i wiersze Aaiún Nin były publikowane m.in. w czasopismach „Information”, „Untold Pages”, „Kritiker”, „Friktion Magasin”, „Forfatternes Klimaaksjon” i hvermandag.dk. Ponadto ma na koncie udział w recitalach poetyckich podczas Oslo Internasjonale Poesifestival, Sound + Literature w Aarhus i Louisiana Literature Festival w Danii. Wiodący duński dziennik „Politiken” nazwał Nin „wielkim, rzadkim talentem w duńskiej literaturze”. Obecnie przebywa na stypendium Międzynarodowej Sieci Miast Schronienia ICORN w Instytucie Kultury Willa Decjusza w Krakowie.

Poezja Aaiún Nin czerpie z doświadczenia dzieciństwa i młodości spędzonych w tradycyjnej społeczności patriarchalnej i jest silnie zakorzeniona w kontekście postkolonialnej historii Afryki. Wiersze te odnoszą się do sytuacji panującej w Angoli, poruszają problemy przemocy seksualnej wobec kobiet, fundamentalizmu religijnego, nierówności społecznych i rasizmu.

Aaiún Nin Pęknięte połówki mlecznego słońca

(Lokator 2022, tłum. Paweł Łyżwiński, Adam Partyka, red. Marta eloy Cichocka, okładka wg projektu Aaiún Nin)

Niniejsza publikacja powstała przy współpracy Instytut Kultury Willa Decjusza oraz KBF Kraków Miasto Literatury Unesco
Książka dostępna w księgarniach kameralnych oraz u wydawcy: tylkodobreksiazki.pl

 

 

Wpisz szukaną frazę: