Festlab Ha!wangarda to platforma dla twórczości awangardowej i eksperymentalnej. W tym roku przygotowaliśmy warsztaty literackie (pisania fanfikcji, poezji flarf, lipogramu oraz wolnego czytania). Poza tym zapraszamy do obejrzenia polskich wierszy i eksperymentów na retro platformach (Atari, ZX Spectrum, Commodore). Jak zawsze w ramach Ha!wangardy będzie kilka premier m.in. „Ciemności” Yeddy Morrison w tłumaczeniu Mikołaja Spodaryka, „Do białości” Ali Flory i „Słowniczek surrealny” Andrzeja Głowackiego.
Kraków, 3–6.10.2017
P R O G R A M
3.10, środa
UBU lab, Kampus UJ, ul. Łojasiewicza 4, sala 2.120
17:00-20.00 WARSZTATY FAN FIKCJI: Lidia Gąsowska, Klaudia Kusy
4.10, czwartek
UBU lab, Kampus UJ, ul. Łojasiewicza 4, sala 2.120
18:00-20.00 WARSZTATY PISANIA WIERSZY FLARF: Monika Górska Olesińska, Piotr Marecki
5.10, piątek
księgarnia Ha!art w Bunkrze Sztuki, Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a.
17:00-19.00 WARSZTATY WOLNEGO CZYTANIA: Katarzyna Bazarnik, Zenon Fajfer
Cafe Szafe, Felicjanek 10
20:00–23:00 MEDIA ART SHOW: Ala Flora, Argasek i Jakim, Krzysztof Kaz Ziembik, Leszek Onak, Mikołaj Spodaryk, Voyager, Klub Zin
6.10, sobota
NOC POEZJI
UBU lab, Kampus UJ, ul. Łojasiewicza 4, sala 2.120
12:00-13.30 „Cogito”, „Turbo Wieszcz” i inne. Wystawa i wykład: zespół UBU lab
12:00-13.30 „Robbo. Solucja”: Krzysztof Kaz Ziembik, Piotr Marecki
Arteteka WBP, ul. Rajska 12
16.00-18.00 LIPOGRAM czyli czego tutaj nie ma?: Katarzyna Bazarnik, Zenon Fajfer
Cafe Szafe, Felicjanek 10
18.30-20.00 Premiery: Piotr Marecki, „Cenzobot” & Andrzej Głowacki, „Słowniczek surrealny”
OPISY WYDARZEŃ
Lidia Gąsowska, Klaudia Kusy: WARSZTATY FAN FIKCJI Literackie kości opowieści. Tworzymy role play game z klasyki polskiej
Fanfiki to literackie spięcia, fanowskie opowieści, które mieszczą się w intertekstualnych strategiach popkultury. To historie, których opowiedzenie nie przyszłoby do głowy oficjalnym twórcom. Dla nas będzie to radosne zanurkowanie w tekst oryginału, aby w nim namącić i coś przeinaczyć, aby dobrze się bawić różnymi fanfikowymi chwytami i zamachami na powagę kanonu. Nie obiecujemy, że za każdym razem, nurkując, wyciągniemy perłę. Ale obiecujemy literacką zabawę opartą na podtekstach i fantazji słuchaczy. W ramach wprowadzenia do części praktycznej, uczestnicy zapoznają się z mechanizmami tworzenia fanfikowych opowieści i przykładowymi pracami fanów. Część praktyczna: Po krótkim wykładzie i dyskusji na temat możliwości, jakie daje strategia fanfikowa, uczestnicy ustalą zasady tworzenia własnych tekstów, a pomocą będą „kości opowieści” i karty postaci, których idee jest zaczerpnięta z gier RPG. Podczas trwania warsztatu mistrz gry będzie czuwał nad całością i prowadził przez meandry narracji, którą snuć będą ochotnicy. W indywidualnych (2-3-osobowych) grupach będzie trwała praca nad fanfikami. Zakładany efekt warsztatów: powstanie seri fanowskich (albo antyfanowskich) opowieści opublikowanych na portalu Ha!art.
Zarejestrowani uczestnicy warsztatów proszeni są o przyniesienie własnych laptopów. W celu zapisania się na warsztaty prosimy o kontakt promocja@ha.art.pl
Monika Górska Olesińska, Piotr Marecki: WARSZTATY PISANIA WIERSZY FLARF
Flarf to jeden z najważniejszych nurtów w XXI-wiecznej poezji amerykańskiej. Dla praktyków Flarfu najważniejsze jest to, że poezja/literatura powstaje za pomocą wyszukiwarki. Poezja Flarf jest ekspresją bez autora. Wiersze stają się zbiorowe i oddają procesy kolektywnego użycia języka. Warsztaty będą się opierać na używaniu wyszukiwarki Google dla celów twórczych. W pierwszej części prowadzący zaprezentują istniejące już przykłady poezji Flarf, w drugiej osoby biorące udział w warsztacie będą tworzyć wiersze w oparciu o zasady Flarf. W ramach warsztatów powstaje cykl wierszy, które zostaną opublikowane na portalu Ha!artu.
Zarejestrowani uczestnicy warsztatów proszeni są o przyniesienie własnych laptopów. W celu zapisania się na warsztaty prosimy o kontakt promocja@ha.art.pl
Zenon Fajfer, Katarzyna Bazarnik: WARSZTATY WOLNEGO CZYTANIA. Tekst emanacyjny, czyli podróż do wnętrza słowa.
Tekst emanacyjny to wynaleziona przez Zenona Fajfera forma wiersza lub prozy, z której autor ten uczynił swoisty znak rozpoznawczy swojego pisarstwa. Nazwa odnosi się do struktury i metody powstawania tekstu, który w całości jest emanacją jednego słowa. Cechująca się rzadkim stopniem złożoności forma ta umożliwia wejście w inny wymiar słowa, poprzez wygenerowanie wielowarstwowego tekstu niewidzialnego, przełamującego linearność przekazu i umożliwiającego przekaz symultaniczny. Po lekturze kilku tekstów emanacyjnych i dyskusji na temat merytorycznego uzasadnienia użycia tej formy, uczestnicy warsztatów ustalą słowa wyjściowe i przystąpią do pisania. Dla osób, którym pisanie tego typu stwarzać będzie szczególną trudność, prowadzący przygotują zawczasu kilka gotowych fragmentów (tekstów dwu-, trzy- lub czterowarstwowych, zbudowanych np. na nazwach stolic europejskich, imionach itp. – zadaniem uczestników byłoby wówczas napisanie ostatniej, zewnętrznej warstwy tekstu.
Zarejestrowani uczestnicy warsztatów proszeni są o przyniesienie własnych laptopów. W celu zapisania się na warsztaty prosimy o kontakt promocja@ha.art.pl
Program MEDIA ART SHOW
1. Ala Flora
Komiks “Do białości” (premiera, debiut)
Albin nie ma prawa jazdy, bo jest płetwonogi, na szczęście Bianka ma potężne łapy. Decydują się na wspólną podróż samochodem.
Dla wszystkich uczestników Media Art Show darmowa kopia komiksu Ali Flory.
2. Mikołaj Spodaryk
Yedda Morrison, „Ciemności” (premiera)
Czy Joseph Conrad był poetą natury, w podróży do prehistorycznej ziemi? Nic bardziej mylnego. W 2009 roku amerykańska artystka i pisarka konceptualna Yedda Morrison wydała broszurę Darkness (chapter 1) o znamiennym podtytule “odtwarzanie przed-kolonialnej dziczy. Biocentryczna lektura Jądra Ciemności Josepha Conrada”. [re-animating the pre-colonial wilderness: a biocentric reading of Joseph Conrad’s Heart of Darkness]. Projekt urósł do rozmiarów pełnej książki wydanej w 2011 r., będącej w całości przechwyceniem angielskiego tekstu Jądra ciemności, z którego artystka wymazała wszelkie ślady obecności człowieka. Tym, co pozostało, są elementy scenerii, rozrzucone po stronach archipelagi słów, kompozycje typograficzne, których głównym bohaterem i aktorem jest przyroda. Mroczna, zaskakująca, zabawna, wzniosła, bezsensowna.
3. Anna Sranna
Klub Zin (prezentacja)
Klub zin to magazyn z ilustracjami i komiksami wydawany od 2016 roku. Jak dotąd ukazały się dwa numery, trzeci będzie miał premierę 17 września 2018. W klubie prezentowane są prace młodych artystów z całego świata, tworzone specjalnie dla magazynu – większość z nich nie jest publikowana w żaden inny sposób. Każde wydanie ma temat, który artyści interpretują w dowolny sposób; nie ma limitu stron, ingerencji w historię, draftów, itd. Nakładem wydawnictwa klub ukazały się także trzy komiksy autorskie: No soup (ramen) for you – Charlo Frade, An eye for an eye – Julia Płoch i Foxique – Karl Nesser.
4. Argasek, Jakim
Aberracyjne Tromtadracje (premiera)
Aberracyjne Tromtadracje to przygotowany specjalnie na Ha!wangardę autorski projekt demoscenowej grupy Aberration Creations, w składzie: Argasek (muzyka, wizuale) i Jakim (gościnnie; muzyka, instrumenty klawiszowe). Zapraszamy na spacer po przestrzeni gatunków muzycznych takich jak ambient, psychill, synthwave, chiptune czy inteligentna elektronika. Zaprezentowane zostaną wybrane fragmenty twórczości Aberration Creations, na którą składają się zarówno produkcje cyfrowe real-time (demo, intro), jak i wideoklipy. Matematyczną precyzję obrazu dopełni muzyczny pejzaż utkany z solowych aranżacji autorów projektu.
5. Krzysztof Kaz Ziembik, Rafał RJ1307 Jankowski
Gra tekstowa “07 zgłoś się” na komputerze Kobra (premiera)
W 1984 roku w czasopiśmie AudioVideo dwóch inżynierów z Politechniki Gdańskiej opublikowało schematy pierwszego polskiego komputera do samodzielnego montażu Cobra 1. Czytelnicy mogli, po samodzielnym zdobyciu części i przygotowaniu płyty, za darmo wykonać komputer. W praktyce, ze względu na niedostępność części oraz błędy w schematach i oprogramowaniu systemowym, powstało prawdopodobnie tylko kilkanaście sztuk tych komputerów, z czego współcześnie wiadomo o istnieniu kilku. Każdy ma niepowtarzalną obudowę, ponieważ projekt autorów nie zawierał propozycji w tym zakresie. Podczas Ha!wangardy zostanie zaprezentowana na tym ultrarzadkim sprzęcie gra tekstowa. 07 zgłoś się nawiązuje do bardzo popularnego w czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej serialu telewizyjnego o tym samym tytule, przedstawiającego działania porucznika Milicji Obywatelskiej Sławomira Borewicza. Gra powstała oryginalnie na komputer ZX Spectrum w latach 80-tych, następnie w 2017 roku została wydana na komputer Atari. Wersję na komputer Cobra 1 przygotował Rafał „RJ1307” Jankowski. Prezentację poprowadzi jej współautor Krzysztof „Kaz” Ziembik.
6. Voyager
Słowo pisane na dyskietkach (premiera)
Zaczęło się od cyfrowych listów, przekazów w postaci scrolli, skończyło na cyklach artykułów i opowiadań zapisanych na dyskietkach magnetycznych. Czy dziś w dobie błyskawicznego przekazu informacji wydawanie magazynów na klasycznych nośnikach magnetycznych ma sens? Czym różnią się cyfrowe publikacje od magazynów i książek wydawanych na papierze. Jak działa diskmag i kto za tym wszystkim stoi opowie Bartek Dramczyk.
7. Leszek Onak
Wiersz smogowy (premiera)
Wiersz Smogowy jest to wtyczka do przeglądarki internetowej wykorzystująca dane o skażeniu powietrza w Krakowie i zależnie od jego natężenia gliczująca odwiedzane przez użytkowników strony. Utwór składa się z dwóch głównych silników: mechanizmu zaciągającego informacje o aktualnym skażeniu środowiska dla wskaźników: pył zawieszony PM 10, pył zawieszony PM 2.5, dwutlenek azotu NO2, dwutlenek siarki SO2 oraz tlenek węgla CO. Drugi mechanizm odpowiada za wczytanie materiałów ze stron internetowych i ich modyfikacje. Gdy normy stężenia toksycznych substancji nie są przekroczone, zawartość stron pozostaje bez zmian. Podczas Ha!wangardy odbędzie się krakowska prapremiera aplikacji. Utwór powstał w UBU labie na Uniwersytecie Jagiellońskim w ramach projektu naukowego „Twórcze programowanie. Laboratorium”.
Program NOCY POEZJI
„Cogito”, „Turbo Wieszcz” i inne. Wystawa i wykład
Wielokrotnie powtarza się, że współczesność w literaturze polega na wynalezieniu materialności. Oznacza to, że nie tylko liczy się przekaz i treść utworu literackiego, ale także sam nośnik, fizyczna platforma na jakiej dzieło jest podane. Materialność i znaczenie platformy widać zwłaszcza na takich nośnikach, które mają najwięcej ograniczeń sprzętowych. Mowa tutaj o retro komputerach, zwłaszcza tych, które jako pierwsze komputery osobiste zagościły w domach użytkowników (ZX Spectrum, Atari, Commodore, Amiga). W ramach wystawy zaprezentowane zostaną utwory poetyckie na retro platformach. Na wystawę zapraszamy do działającego na kampusie UJ na Ruczaju UBU labu. Wystawiane prace to m.in. „Turbo Wieszcz” na komputerze ZX Spectrum oraz nawiązujące do twórczości Zbigniewa Herberta demo “Cogito” autorstwa Grzegorza Kwiatka, Marcina Lewandowskiego, Arka Matlosza, Sławka Śledzia z 1999 roku zrealizowane na Atari XE/XL. Wystawie towarzyszy wykład oraz oprowadzanie.
Krzysztof Kaz Ziembik, Piotr Marecki: Robbo. Solucja
Na retro komputerze Atari 65 xe zaprezentowany zostanie generator tekstowy “Robbo. Solucja” Piotra Mareckiego i Wojciecha “Bociana” Bociańskiego, który trwa 56 minut. To utwór, który przybrał też formę książkową, również zaprojektowaną na retro komputerze Atari (przez Piotra Krolla Mietniowskiego i Krzysztofa Kaza Ziembika). Idea autorów to krytyczny komentarz do zjawiska killer apps, czyli przyspieszenia w rozwoju technologii, które powoduje szybkie wyparcie wielu urządzeń. Stąd do powstania utworu literackiego użyto komputera, który przestał być produkowany w połowie lat 90. Wydarzeniu towarzyszy wykład autorów.
Zenon Fajfer, Katarzyna Bazarnik: LIPOGRAM czyli czego tutaj nie ma?
Lipogram to tekst napisany przy użyciu słów, w których nie występuje określona litera. Forma ta może skłaniać do literackiej zabawy, może jednak nieść bardziej istotne przesłanie. Nieobecność litery staje się figurą utraty czy braku – jak w przypadku słynnej książki Georges’a Pereca La disparition, w której brak litery „e” wskazuje na tajemnicze zniknięcie jednego z bohaterów, a zarazem staje się namacalnym symbolem Zagłady, w której zniknęli „oni” czyli rodzice autora (literę „e” wymawia się po francusku jak ten zaimek). W ramach wprowadzenia do części praktycznej uczestnicy zapoznają się z przykładami lipogramów, np. lipogramami „Szerszeń w TGV” Andrzeja Sosnowskiego oraz „Rozdział LXVI. Piwnica, 0” Jana Gondowicza z książki Perec instrukcja obsługi. Część praktyczna: Po dyskusji na temat możliwości użycia lipogramu, uczestnicy ustalą zasadę/zasady tworzenia własnych tekstów i przystąpią do samodzielnego pisania (indywidualnie lub w małych, 2-3-osobowych grupkach) tekstów, w których brak jakieś litery. Powstałe teksty zostaną zaprezentowane na portalu Ha!art.
Zarejestrowani uczestnicy warsztatów proszeni są o przyniesienie własnych laptopów. W celu zapisania się na warsztaty prosimy o kontakt promocja@ha.art.pl
Piotr Marecki: Cenzobot. Premiera
Jest to bot zrealizowany na platformie Twitter. Program tweetuje fragmenty tekstów z prawdziwych recenzji cenzorskich. Twitter, który uznawany jest za jedną z najbardziej cenzurujących współczesnych platform, wydał się idealną platformą do publikacji wyjętych z archwium wypowiedzi cenzorów. Pomysł na tweetowanie realnej cenzury powstał po czystce botów na Twitterze w lutym 2018 roku. Do realizacji bota użyto platformy Cheap Bots, Done Quick.
Andrzej Głowacki, Słowniczek surrealny. Premiera
Utwór Głowackiego to aplikacja, gra literacka zachęcająca użytkownika do odwołania się do własnych doświadczeń w definiowaniu wywołanych haseł. Wygrywa ten uczestnik, który ma bardziej nieograniczoną wyobraźnię. To rodzaj swoistego karaoke, slamu, angażujący publiczność i gracza. Świat realny (rzucanie kostką) i cyfrowy (rzeczywistość aplikacji) współgrają ze sobą i wchodzą w interakcję. Autor tak opisuje zasady gry: “Rzucasz kostką i przechodzisz na odpowiednie pole. Na ekranie pojawia się obraz i hasło. Twoim zadaniem jest zdefiniowanie hasła w oparciu o Twoją własną, niczym nieograniczoną wyobraźnię. Zgodnie z filozofią surrealizmu, dozwolone są wszelkie nadrealne interpretacje i nadinterpretacje hasła wywoławczego, przywołujące logikę snu, burzące logikę rzeczywistości. Pozostali uczestnicy i/lub widzowie oceniają Twoją wypowiedź w skali od 1 do 3 punktów. W trakcie gry możesz skorzystać z podpowiedzi autora Surrealnego słownika lub jeszcze przed przystąpieniem do gry możesz zapoznać się z całością przygotowanych przez niego definicji haseł pojawiających się w grze. Wygrywa posiadacz nieskrępowanej wyobraźni, który osiągnie przewagę punktową nad innymi uczestnikami gry”.
Plakat: Bolesław Chromry