fbpx
Czytaj PL to największa w Polsce – a być może i na świecie – akcja promująca czytelnictwo. Zwyczajowo organizowana w listopadzie, przez lata zaistniała na wszystkich kontynentach. Wzięło w niej udział kilkaset tysięcy osób z kilkudziesięciu krajów na całym świecie. Akcja ma charakter bezpłatnej wypożyczalni bestsellerowych ebooków i audiobooków, dostępnych na platformie Woblink i od samego początku realizowana jest jako element programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Wszystko zaczęło się w roku 2013, kiedy Kraków uzyskał prestiżowy tytuł Miasta literatury UNESCO. Wówczas pośród wielu doniosłych wydarzeń literackich wystartowała Wirtualna Biblioteka Krakowa. Na 60 przystankach autobusowych w mieście pojawiły się plakaty umożliwiające wypożyczenie 70 fragmentów największych książkowych hitów dostępnych bezpłatnie przez 30 dni.

Rok później akcja nosiła już tytuł Czytaj KRK i trzykrotnie w roku 2014 umożliwiała dostęp do 10 gorących bestsellerów przez 30 dni. Akcja była promowana już na 100 citylightach, aczkolwiek dalej ograniczała się do Krakowa.

W roku 2015 plakaty umożliwiające wypożyczenie 12 gorących hitów literackich pojawiły się w 6 największych miastach Polski: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Po raz pierwszy została użyta nazwa Czytaj PL.

Rok 2016 był dla akcji Czytaj PL wyjątkowy. Po raz pierwszy w historii czytelnicy zyskali dostęp do audiobooków i komiksów. Było to możliwe dzięki zupełnie nowej aplikacji mobilnej, którą przygotował Woblink. Aplikacja pozwalała każdemu użytkownikowi na zaproszenie do akcji 5 znajomych, którzy w ten sposób otrzymali dostęp do wirtualnej biblioteki bez konieczności skanowania kodu. Dzięki temu akcja zyskała szansę wyjścia również poza obręb miast, które brały w niej udział, a uczestnicy otrzymają możliwość aktywnego zaangażowania się w promowanie wartościowej literatury i polecanie jej znajomym. Dodatkowo dzięki akcji „Książka za obietnicę” i zaangażowaniu czytelników plakaty Czytaj PL trafiły do kolejnych 150 miejscowości w całej Polsce. Z kolei akcja „Pracodawca przyjazny czytającym” pozwoliła pokazać, że czytanie może mieć realny wpływ na nasze życie i rozwój kariery zawodowej.

2017 to kolejny kamień milowy w historii Czytaj PL. Z inicjatywy Instytutu Książki plakaty akcji po raz pierwszy trafiły do 1000 szkół ponadpodstawowych w blisko 500 miastach i miasteczkach na terenie całego kraju. W promowanie czytelnictwa bardzo aktywnie włączyli się sami uczniowie – aż 1000 spośród nich zostało ambasadorami akcji i dumnie nosiło specjalne koszulki z kodem QR, umożliwiającym dostęp do darmowych e-booków. Po raz pierwszy na taką skalę akcja wyszła poza granice kraju, trafiając do 10 Miast Literatury UNESCO na całym w świecie, w tym do nowozelandzkiego Dunedin. Po raz pierwszy akcji towarzyszyły również profesjonalny spot promocyjny, który dzięki zaskakującej formule podbił cały polski Internet. W połowie akcji organizatorzy postawili jej również swoisty pomnik na krakowskim rynku – olbrzymią, prawie dwumetrową książkę, która stała się bohaterką serwisów informacyjnych wszystkich największych stacji telewizyjnych i radiowych. Wszystko to sprawiło, że o akcji było głośno jak nigdy dotąd.

W rekordowej edycji Czytaj PL 2019 ponad 50 000 użytkowników przeczytało książki aż 130 tysięcy razy! Do tej pory, we wszystkich edycjach akcji Czytaj PL, akcja dotarła z najlepszymi książkami na wszystkie kontynenty świata, do 14 krajów i blisko 1000 miejscowości w Polsce.

W 2020 roku akcja opanowała internet, docierając do setek tysięcy czytelników skupionych wokół popularnych serwisów oraz fanpejdży i grup w mediach społecznościowych. Idea tamtej odsłony przekornie odwoływała się do przymusu czytania – przy użyciu hasła „znowu czytam” organizatorzy pokazali, że książki można chłonąć w każdej sytuacji.

W 2021 roku Czytaj PL włączyło się w obchody 100. Urodzin Stanisława Lema. Hasło wiodące akcji i oprawa graficzna nawiązywały do twórczości pisarza, a w bibliotece znalazły dwa lemowskie tytuły. Dodatkowo w 2021 roku – po raz pierwszy w historii akcji – z Czytaj PL mogli skorzystać także użytkownicy czytelników Kindle oraz inkBOOK.

Organizatorami akcji Czytaj PL są KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO i Woblink – największa w Polsce platforma z e-bookami, audiobookami i książkami papierowymi.

Więcej informacji: www.czytajpl.pl

 

Wpisz szukaną frazę: