

Festiwal Opera Rara zainauguruje „Dido & Aeneas”Henry’ego Purcella („Dydona i Eneasz”) – spektakl obejrzymy 1, 2 oraz 3 lutego na PLAY KRAKÓW. Tytuł ten pojawił się na festiwalu w 2017 roku, teraz zostanie przedstawiony w wersji scenicznej przygotowanej przez Natalię Iwaniec. Reżyserka i choreografka spektaklu, inspirując się zarówno sztuką barokową, w tym architekturą sycylijską epoki, jak i współczesnym językiem tańca GaGa, stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora.
Do festiwalowego repertuaru wraca także „Cassandra” Benedetta Marcella, w tym roku jako prawdziwy teatr jednego aktora i wielkie wyzwanie dla śpiewaka – będzie nim charyzmatyczny kontratenor William Towers. Tę opowieść o wojnie i śmierci reżyser Tomasz Cyz połączył w spektaklu z czułym miłosnym wyznaniem w „Just” Davida Langa i – po raz pierwszy na Opera Rara – „Vanitas” Salvatore Sciarrina, „martwą naturą w jednym akcie” z solową partią mezzosopranu (Natalia Kawałek), subtelną medytacją nad przemijalnością świata. Spektakl będzie można obejrzeć 7, 9, 10 oraz 12 lutego na www.playkrakow.com. Również 7 lutego zabrzmi „ Suita liryczna” Albana Berga i „Langsamer Satz” Antona Weberna. Zagra je Airis String Quartet, a w wykonanie „Suity” włączy się sopranistka Dorota Szczepańska, która zaśpiewa „utajoną” partię wokalną — zapisaną przez kompozytora odręcznie tylko w jednej kopii partytury.
„Il ballo delle Ingrate” to przewrotny moralitet Claudia Monteverdiego prezentowany już podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami. Reżyserka Magda Szpecht wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków. Spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek. Spektakl będzie można obejrzeć w dniach 18, 19, 20 i 21 lutego na www.playkrakow.com
„Così fan tutte” to spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta utwór przez długi czas traktowany najmniej przychylnie. Kontrowersje budziło szczególnie jego libretto. Dobre imię „Così…” odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł. Spektakl, który gościł na festiwalu w 2019 roku, ponownie wyreżyseruje zawsze zaskakujący Cezary Tomaszewski, a muzycznie całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.
Zupełną nowością będzie natomiast „Der goldene Drache” („Złoty smok”) Pétera Eötvösa. Żywa i błyskotliwa muzyka węgierskiego kompozytora zainspirowana została librettem Rolanda Schimmelpfenniga opowiadającym o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. To pełna szalonych, nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, podważająca jednocześnie nasze myślenie o tym, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie i poruszająca ważne problemy świata, w którym żyjemy. Wyreżyseruje ją Karolina Sofulak (inscenizatorka zeszłorocznej „Vandy”), a zagra krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble pod wodzą Edo Frenkela.