Claudio Monteverdi
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
3 grudnia 2015 r., godz. 20:00
Wykonawcy:
- Jolanta Kowalska-Pawlikowska
- Monica Piccinini
- Francesca Boncompagni
- Filippo Mineccia
- Raffaele Giordani
- Alessio Tosi
- Giuseppina Bridelli
- Margherita Rotondi
- Alberto Allegrezza
- Xenia Meijer
- Salvo Vitale
- Mauro Borgioni
- La Venexiana – zespół
- Claudio Cavina – dyrygent
Claudio Cavina to jeden z najznakomitszych kontratenorów swojej generacji. Pracę nad wokalnym warsztatem rozpoczął po kierunkiem Candace Smith w Bolonii. Naukę kontynuował u Kurta Widmera i René Jacobsa w Schola Cantorum Basiliensis. Stale współpracuje z formacjami muzyki dawnej: Concerto Köln (cykl występów pod dyrekcją Gustava Leonhardta w roku 1994), Clemencic Consort, Huelgas Ensemble, La Colombina, Elyma Ensemble, Concerto Italiano, Europa Galante, Al Ayre Español, Le Parlement de Musique, Fitzwilliam Ensemble, goszcząc na prestiżowych festiwalach muzycznych w Europie (Madryt, Barcelona, Paryż, Ambronay, Genewa, Antwerpia, Utrecht, Amsterdam, Londyn, Glasgow) oraz w Tel Awiwie, Tokio i Mexico City. Brał udział we francuskim i włoskim tournée (m.in. Teatro La Fenice w Wenecji i Teatro Alla Scala w Mediolanie) z oratorium Gesù al Sepolcro Pertiego pod kierunkiem Sergia Vartolo. Wystąpił w Arena di Verona, Opera di Roma, Teatro Comunale w Bolonii i Teatro Comunale we Florencji (Orfeusz Monteverdiego z René Jacobsem, 2000). Brał udział w ponad 70 nagraniach, dla tak znanych firm fonograficznych jak: Deutsche Harmonia Mundi, Sony Classical, Opus 111, Arcana, K 617, Stradivarius, Glossa, Accent i Cantus. W roku 1996 założył zespół madrygalistów La Venexiana. W minionym sezonie artystycznym można było wysłuchać jego wykonań utworów Claudio Monteverdiego: występował z madrygałami tego kompozytora na festiwalach Spitalfields w Londynie i Stagione Musicale w Varese i w szwajcarskim Cully, wziął udział w wystawieniu Koronacji Poppei w Wenecji i Milanie, a także w Powrocie Ulissesa podczas Tage Alte Musik w Regensburgu, Barock Festival w Stuttgarcie oraz w paryskim Cité de la Musique i Concertgebouw w Amsterdamie.
La Venexiana — słynna włoska grupa wokalna, założona przez śpiewającego altem Claudia Cavinę, jest obecnie jednym z najważniejszych zespołów madrygalistów na świecie. Cechą zasadniczą zespołu jest nawiązanie do praktyki wykonawczej epoki, a w szczególności do wykorzystania teatralnej mocy języka, podkreślanie napięć pomiędzy językiem świeckim i liturgicznym, sacrum i profanum. Zespół proponuje przygotowaną z całą powagą rekonstrukcję późnorenesansowego ideału i wciela w życie zalecenia Monteverdiego. „Oratio Harmoniae domina absolutissima” — dominują słowa, to one wyznaczają nurt, którym płyną dźwięki. Chłoniemy więc kunsztowną polifonię, zachwycamy się współbrzmieniami głosów. Od 1998 zespół nagrywa wyłącznie dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. Ich nagrania były wielokrotnie nagradzane, za przykład niech posłuży płyta zatytułowana Il Madrigale Italiano zawierająca madrygały Monteverdiego, Luzzaschiego, Luki Marenzia, która według krytyków zasłużyła na „Prix Cecilia, 1999”, „Prix Amadeus 2000”, „Gramophone Award 2001”, „Cannes Classical Award 2003”, „Grand prix du disque Akademie Charles Cross 2003”, „Choc of Year 2006”. Zespół nazywany często „Nowym Orfeuszem włoskiego repertuaru madrygałowego” występował z sukcesami z Orfeuszem Monteverdiego, a nagranie zyskało najbardziej prestiżowe nagrody, m.in. „Choc du Monde de la Musique”, „BBC Classical Music”, „Gramophone’s Editor Choice 2007” oraz „Gramophone Award 2008”. Madrygaliści Caviny prezentują sztukę wykonawczą na poziomie, który dostępny jest wyłącznie najbardziej utalentowanym i zdyscyplinowanym artystom.
Johann Adolph Hasse
Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Teatralna
13 października 2015 r., godz. 20:00
Wykonawcy:
- Siroe: Max Emanuel Cenčić
- Laodice: Julia Lezhneva
- Emira: Roxana Constantinescu
- Medarse: Mary-Ellen Nesi
- Cosroe: Juan Sancho
- Arasse: Dilyara Idrisova
- Armonia Atenea – zespół
- George Petrou – dyrygent
Założony w 1991 roku zespół Armonia Atenea został powołany przez orkiestrę Athens Camerata powołanej podczas otwarcia sali koncertowej Megaron w Atenach, która od tamtej pory jest jej siedzibą, tak jak i Onassis Cultural Center w Atenach od chwili jego otwarcia w 2010 roku. Jesienią 2009 roku zespół rozpoczął współpracę z dyrygentem Georgem Petrou. Regularnie występuje z takimi sławami, jak Max Emanuel Cenčić, Karina Gauvin, Julia Lezhneva czy Xavier Sabata.
George Petrou po wieloletniej karierze pianisty koncertowego podjął się trudnej sztuki dyrygowania. Jako dyrygent Petrou specjalizuje się w wykonaniach historycznych oraz utworach operowych. W ostatnim czasie pracował nad wykonaniem Alceste napisanej przez Glucka w Operze w Lipsku, pierwszym wykonaniem Il trionfo di Clelia Glucka w sali koncertowej Megaron w Atenach oraz nad La Lodoiska Mayra wraz z Münchner Rundfunkorchester. Jego wykonania oper Handla Oreste, Arianna in Creta, Alessandro Severo, Tamerlano oraz Giulio Cesare nagrane dla niemieckiej wytwórni MDG zostały wyróżnione przez prasę międzynarodową, a Alessandro Handla otrzymało w 2013 roku tytuł „Najlepszej produkcji roku” przyznawany przez Mezzo TV.
George Frideric Handel
Teatr im. Juliusza Słowackiego
8 stycznia 2015 r., godz. 20:00
Wykonawcy:
- Tamerlano: Xavier Sabata
- Andronico: Max Emanuel Cenčić
- Bajazet: John Mark Ainsley
- Asteria: Karina Gauvin
- Irene: Ruxandra Donose
- Leone: Pavel Kudinov
- Il Pomo d’Oro – zespół
- Riccardo Minasi – dyrygent
Założony w 2012 roku zespół Il Pomo d’Oro tworzą wybitni muzycy specjalizujący się w wykonawstwie muzyki na instrumentach historycznych. Dzięki znakomitemu połączeniu wiedzy o stylistyce epoki z najwyższym technicznym kunsztem i artystycznym entuzjazmem, zespół od początku swojej działalności plasuje się w światowej czołówce. Już pierwsze ich nagranie — Vivaldi, Per l’Imperatore — z Riccardo Minasim (dyrygentem i koncertmistrzem) podbiło serca wymagającej publiczności i zdobyło międzynarodowe uznanie krytyków. Mimo krótkiego stażu, zespół w swoim dorobku artystycznym ma już kilkanaście płyt. Koncertowali niemal w całej Europie z udziałem najbardziej uznanych solistów, m.in. Xavierem Sabatą, Franco Fagiolim, Kariną Gauvin czy Maxem Emanuelem Cenčićem. Co prawda specjalizują się w wykonawstwie muzyki operowej, ale swoje możliwości doskonale prezentują również w utworach instrumentalnych. Nazwa Il Pomo d’Oro odwołuje się do tytułu opery Antonia Cestiego skomponowanej z okazji ślubu cesarza Austrii Leopolda I z Małgorzatą Teresą w 1666 roku. Dziesięciogodzinne widowisko było prawdopodobnie największą i najdroższą produkcją operową w historii.
Riccardo Minasi — to jeden z najbardziej uznanych skrzypków specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych. Występował z tak znakomitymi orkiestrami jak: Le Concert des Nations Jordiego Savalla, Accademia Bizantina, Concerto Italiano, Il Giardino Armonico, Al Ayre Español, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orquesta Sinfónica de Madrid, Concerto Vocale Renégo Jacobsa czy Ensemble 415, zarówno jako solista, jak i koncertmistrz. Minasi jest także doskonałym dyrygentem. Swoje możliwości z powodzeniem prezentuje niemal w całej Europie wraz z zespołem Il Pomo d’Oro, który prowadzi od 2012 roku. W swojej karierze współpracował m.in. z Orkiestrą i Chórem Opéra National de Lyon, Kammerakademie of Potsdam, Zürich Kammerorchester, Balthasar Neumann Ensemble, European Union Baroque Orchestra (EUBO) czy Il Complesso Barocco. W latach 2004-2010 był profesorem kameralistyki w Conservatorio V. Bellini w Palermo. Wykładał również w tak prestiżowych szkołach jak: Juilliard School of Music w Nowym Jorku, Longy School of Music w Cambridge (USA), Sibelius Academy w Helsinkach czy Chinese Culture University of Taipei (Taiwan). Dyrygował operami Il Matrimonio segreto Domenica Cimarosy w Zürich Opernhaus, Carmen Bizeta w Opéra National de Lyon i Rinaldo George’a Friderica Handla w Theater an der Wien. Odbył także tourne z Il Pomo d’Oro z operami Catone in Utica Leonardo Vinciego, Siroe Johanna Adolpha Hasse oraz Tamerlano, Serse i Partenope George’a Friderica Handla.