fbpx

Startuje kolejna edycja Szkoły czytania dla osadzonych w krakowskich więzieniach

Jak pokazać demokratyczność literatury i jej resocjalizacyjny potencjał? Startuje kolejna edycja Szkoły czytania Krakowa Miasta Literatury UNESCO, w której udział wezmą osadzeni i osadzone z Oddziału Zewnętrznego Aresztu Śledczego w Nowej Hucie. Specjalnie przygotowane warsztaty literackie poprowadzą przez cały 2022 rok dziennikarka „Tygodnika Powszechnego” – Katarzyna Kubisiowska oraz pisarz nagrodzony m.in. Paszportem „Polityki” – Łukasz Orbitowski. Organizatorem projektu jest KBF – instytucja kultury Miasta Krakowa i operator programu KMLU.

 

Literatura może być ważnym narzędziem rozwijania empatii. »Szkoła czytania« KMLU to inicjatywa realizowana przez KBF od 2018 roku, a jej celem jest promowanie czytelnictwa wśród grup z utrudnionym dostępem do kultury. Projekt jest odpowiedzą na jeden z dziesięciu strategicznych obszarów rozwoju programu KMLU, jakim jest rozwijanie związków literatury z prawami człowieka – podkreśla Magdalena Doksa-Tverberg, dyrektorka KBF.

Projekt realizowany będzie na terenie Oddziału Zewnętrznego Aresztu Śledczego w Krakowie–Nowej Hucie. – Zajęcia w ramach »Szkoła czytania« promują wśród skazanych samodzielna lekturę, ale także mają duży wpływ na kształtowanie umiejętności analizy przeczytanego tekstu oraz wyrażania doświadczonych przy lekturze emocji – podkreśla mjr Katarzyna Dudek, Starszy Psycholog Działu Penitencjarnego Aresztu Śledczego w Nowej Hucie.

Jaki program przygotowano dla osadzonych? – Będziemy wspólnie czytać po to, by się spotkać – w swoich doświadczeniach, mentalności i wrażliwości. To  jeden z nadrzędnych celów literatury: rzucanie pomostów między światami – opowiada Katarzyna Kubisiowska, która poprowadzi zajęcia dla osadzonych kobiet. Warsztaty dla grupy męskiej przygotował pisarz Łukasz Orbitowski: – Udział w projekcie »Szkoła czytania« jest dla mnie dużym wyzwaniem i na pewno towarzyszy mi świadomość wagi podjętego zadania. Moje życie miało różne zakręty i kolory. Zdaję sobie sprawę, że mogłem wylądować po złej stronie krat. Chciałbym wówczas mieć książki pod celą, chciałbym, aby ktoś do mnie przyszedł i o nich porozmawiał – zdradza prowadzący warsztaty.

Literackie inicjatywy adresowane do osadzonych w zakładach karnych są kontynuacją działań podejmowanych przez KBF w poprzednich latach. O znaczeniu literatury w procesie resocjalizacji dyskutowano m.in. podczas 9. edycji Festiwalu Conrada wspólnie z Sylwią Chutnik, Marią Dąbrowską-Majewską, Bogną Świątkowską, Wojciechem Brzóską i Mikołajem Grynbergiem. W ramach programu KMLU dwukrotnie odbyła się też – w 2018 i 2019 roku – konferencja pn. Literatura w więzieniu poświęcona resocjalizacji osadzonych w aresztach śledczych i zakładach karnych. W październiku 2019 roku pierwszy raz w historii polskiego więziennictwa grupa osadzonych z Krakowa wzięła udział w spotkaniu literackim z udziałem Olgi Tokarczuk, laureatki literackiej Nagrody Nobla, podczas 11. edycji Festiwalu Conrada.

Katarzyna Kubisiowska – dziennikarka „Tygodnika Powszechnego”, działów: kultura i reportaż. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współautorka książek „Panorama kina najnowszego. 1980–1995. Leksykon” oraz „Lektury na ekranie, czyli mały leksykon adaptacji filmowych”. Autorka książek „Rak po polsku”, biografii Jerzego Pilcha „Pilch w sensie ścisłym”, biografii Danuty Szaflarskiej „Grać, aby żyć”, wywiadu-rzeki z Wojciechem Mannem zatytułowanego „Głos” oraz biografii „Vetulani. Piękny umysł, dzikie serce”.

Łukasz Orbitowski – pisarz, autor programów telewizyjnych. Autor m. in. powieści „Kult” i „Inna dusza”. Nagrodzony Paszportem „Polityki” i Zajdlem, trzykrotnie nominowany do nagrody Nike. Zbiera nosorożce, podnosi ciężary.

Celem zainicjowanego w 2018 roku programu pn. Szkoła czytania jest promocja czytelnictwa, rozwijanie kompetencji i postaw czytelniczych wśród przedstawicieli różnych grup odbiorców, a także stworzenie narzędzi ułatwiających dostęp do kultury i aktywny udział w życiu literackim grupom niedoreprezentowanym (osadzeni/osadzone, podopieczni/podopieczne placówek opiekuńczo-wychowawczych, uczniowie/uczennice szkół specjalnych, mniejszości narodowe). Uczestnicy projektu biorą udział w wykładach i warsztatach prowadzonych przez znakomitych pisarzy/pisarki, krytyków/krytyczki i tłumaczy/tłumaczki poświęconych wartościowym dziełom literackim – dawnym i współczesnym.

Szkoła czytania Krakowa Miasta Literatury UNESCO to projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Wpisz szukaną frazę: