fbpx

Prezentujemy Antologię Kursu Kreatywnego Pisania Powieści

10 pracowitych weekendów, 16 prowadzących, blisko 100 godzin zajęć, 25 wykładów i warsztatów m.in. z Sylwią Chutnik, Mariuszem Czubajem i Anną Dziewit-Meller – tak przedstawia się w skrócie trzecia edycja Kursu Kreatywnego Pisania Powieści Miasta Literatury UNESCO. Z dumą prezentujemy efekt warsztatów, czyli Antologię, złożoną z fragmentów przyszłych powieści 12 absolwentów naszych zajęć trwających od września 2017 do stycznia 2018 roku.

 

Organizując trzecią edycję Kursu Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO, tym razem poświęconą prozie obyczajowej, przygotowaliśmy dla dwunastu uczestników intensywny plan zajęć przygotowujący ich do  wejścia na rynek wydawniczy. Podczas dziesięciu zjazdów weekendowych młodzi twórcy spotkali się m.in. z Anną Marchewką, Katarzyną Kubisiowską i Anną Rucińską-Barnaś. Oprócz wykładów z pisarzami, czekały na nich: rozmowy z psychologiem twórczości, zajęcia z ekspertką od prawa autorskiego, konsultacje z czołowymi redaktorami największych krakowskich wydawnictw, a także prezentacje z ekspertem od wystąpień publicznych. Do napisania prozy obyczajowej przygotował ich także prof. Bogdan de Barbaro, psychoterapeuta i ekspert psychologii rodzin, który opowiadał o sposobach dialogowania w rodzinie, rolach rodzinnych i motywach zachowań. Nie obyło się też bez ćwiczeń redaktorskich i wytężonej pracy pod okiem Filipa Modrzejewskiego, redaktora serii Archipelagi w wydawnictwie W.A.B., który od lat pracuje z czołowymi polskimi pisarzami. Dla grupy naszych kursantów stał się nieocenionym przewodnikiem po tworzeniu powieściowych perełek od pierwszego pomysłu do ostatniej kropki.

Sprawdzianem formy dla młodych pisarzy okazało się ostatnie zadanie – napisanie na podstawie nabytej wiedzy fragmentu powieści. Do przygotowanej przez nas Antologii trafiło dwanaście wyjątkowych historii, które można przeczytać na stronie Kursu (www.pisz.miastoliteratury.pl).

Na początku książki znalazły się trzy wyróżnione przez organizatorów fragmenty. Ministrant Radosława Jakubiaka to drapieżna proza niepozbawiona ironicznego poczucia humoru, nawiązująca do stylu noir, w konwencji której autor przygotowuje całą powieść. Ciocie, cioteczki i ciotuchny Joanny Mazur to dojrzała językowo, zabawna i wyrazista opowieść, która ponadto prezentuje jej biegłość w historii literatury i wróży  znakomitą karierę. Z kolei Nietoperz pod sufitem Agnieszki Migacz to zapowiedź cyklu młodzieżowych powieści przygodowych, w której uchyla rąbka tajemnicy przed czytelnikami Antologii i pozwala nam zajrzeć do świata nastolatków, na których spogląda z empatią i zrozumieniem.

Wszystkich absolwentów Kursu, których teksty trafiły do Antologii, gorąco polecamy uwadze zarówno czytelników, jak i wydawców. Jesteśmy przekonani, że powtórzą oni sukcesy naszego absolwenta pierwszej edycji Kursu – Ahsana Ridha Hassana – który ma na swym koncie współpracę z pięcioma wydawnictwami oraz największą w Polsce agencją literacką, BookLab. Jego wciągające książki – debiutancka Wieża (wyd. Novae Res), powieść fantasy Trupojad i dziewczyna (wyd. Genius Creations), przywołująca postać najsłynniejszego polskiego seryjnego mordercy, Karola Kota, powieść Nocny dzień (wyd. Czwarta Strona), a także opowiadania w zbiorach Eksplozje (wyd. Wielka Litera) i Fantazmaty. Tom 1 (wyd. Fantazmaty) – znalazły wiernych czytelników i udowodniły, że pisania można się nauczyć. Z kolei absolwentka tegorocznego kursu, Anna Januchta-Barańczyk debiutowała w kwietniowym numerze miesięcznika Znak. Wierzymy, że równie imponujące osiągnięcia czekają na absolwentów tegorocznej edycji. Zapraszamy do lektury!

Kurs, którego koncepcję merytoryczną opracowały Karolina Macios i Magdalena Zielińska – redaktorki z wieloletnim doświadczeniem wydawniczym – jest elementem programu wsparcia debiutów literackich w Krakowie Mieście Literatury UNESCO. Należy do niego także przyznawana corocznie Nagroda Conrada, mająca wyróżnić najlepszych debiutantów i ułatwić im drogę dalszej kariery, a także comiesięczne, weekendowe warsztaty pisania z prozaikami, dziennikarzami i reporterami organizowane w ramach cyklu Kursu Kreatywnego Pisania. Wiedzę młodych pisarzy uzupełniają również otwarte spotkania z redaktorami nabywającymi polską prozę dla największych wydawnictw w kraju, dyskusje z pisarzami czy cykl Re:debiut o pierwszych powieściach znanych autorów. Wszystkie te wydarzenia zapowiadają czwartą edycję Kursu Kreatywnego Pisania, która rozpocznie się już we wrześniu!

W sprawie Kursu Kreatywnego Pisania, propozycji wydawniczych oraz kontaktu z autorami, prosimy o kontakt z koordynatorką projektu, Oliwią Fryc (ofryc@biurofestiwalowe.pl).

Wpisz szukaną frazę: