fbpx

Popteksty: bezpłatne warsztaty dla licealistów i seniorów

Popteksty to wielowątkowy cykl spotkań, warsztatów i artykułów promujących literaturę w sieci licznych powiązań (pop)kulturowych. Kluczową ideą projektu organizowanego dzięki wsparciu Urzędu Miasta Krakowa i Fundacji Performat jest wciągnięcie odbiorcy w grę intertekstów i kontekstów, podkreślenie całego zaplecza odniesień literackich kryjących się w interesujących go serialach/filmach/grach etc., zachęcenie do krytycznego i wnikliwego zgłębiania współczesnej kultury.

Z tej okazji Popmoderna zaprasza młodzież z krakowskich szkół średnich i krakowskich seniorów do udziału w bezpłatnych zajęciach prowadzonych przez Olgę Szmidt (seniorzy) i Mateusza Witkowskiego (młodzież). Warsztaty będą odbywały się w Cafe NOWA Księgarnia (os. Zgody 7) – jeżeli jesteś zainteresowan(y/a), prosimy o wysłanie zgłoszenia na adres: redakcja@popmoderna.pl – liczba miejsc jest ograniczona. W razie pytań i wątpliwości, udzielimy wszelkich niezbędnych informacji. Czekamy na Was z niecierpliwością! Poniżej dokładny program warsztatów oraz informacja o prowadzących:

ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH

Warsztat I. Pisanie o muzyce pop/pisanie muzyką pop (27 czerwca, godz. 14:00*, 2 h + przerwa – dotyczy wszystkich warsztatów):
Popularność serwisów streamingowych oraz platform takich jak Youtube pozwala dziś na kontakt i konsumpcję muzyki rozrywkowej na niespotykaną wcześniej skalę. Stanowi to doskonałą okazję do rozmowy na temat granic między literaturą a tekstem piosenki. Istotną część warsztatów będą stanowić ćwiczenia praktyczne z kręgu twórczego pisania.

Warsztat II. Mit, legenda, ikona (internetu) (12 września):
W trakcie warsztatów porozmawiamy o tym, czym tak naprawdę jest mit, jaka jest jego geneza i jaką rolę pełni w dwudziestym pierwszym wieku. Punktem wyjścia do dyskusji na temat związków między literaturą a idolami popkultury będą platformy internetowe w rodzaju Tumblra, które umożliwiają szybką wymianę materiałów wizualnych.

Warsztat III. „Najntisy”, czyli? Literatura a moda na lata dziewięćdziesiąte (10 października):
Estetyka lat 90. święci triumfy we współczesnej popkulturze i tekstach adresowanych do nastoletnich odbiorców. Przy pomocy, wybranych pozycji literackich z ostatniej dekady ubiegłego wieku spróbujemy wraz z uczestnikami odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób literatura radziła sobie wówczas z doświadczeniem rzeczywistości?

Warsztat IV. Co ma wspólnego Homer i „Medal of Honor”? Literacka narracja a nowe media (7 listopada):
Zarówno powieść realistyczna, jak i gra wideo czy serial telewizyjny są formami narracyjnymi. Podczas zajęć spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym tak naprawdę jest narracja i jaką rolę w życiu współczesnego człowieka odgrywa?

Warsztat V. Jak (i po co) czytać literaturę najnowszą (5 grudnia):
Jak wskazuje doświadczenie, współcześni nastolatkowie niechętnie sięgają po książki z kręgu niegatunkowej literatury najnowszej. Głównym celem warsztatów będzie ustalenie, jakie trudności budzi wspomniana twórczość oraz wyposażenie uczestników w niezbędne narzędzia i kompetencje interpretacyjne ułatwiające lekturę.

O prowadzącym:
Mateusz Witkowski (1989), redaktor naczelny portalu Popmoderna.pl, stały współpracownik Gazeta.pl, Wirtualnej Polski, „Czasu Kultury” i miesięcznika „Teraz Rock”. Doktorant w Katedrze Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki UJ. Interesuje�się związkami między literaturą a popkulturą, brytyjską muzyką z lat 80. i 90. oraz włoskim futbolem. Współprowadzi fanpage Niedziele Polskie, prowadzi fanpage Popland. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2018.

WARSZTATY DLA SENIORÓW

Warsztat I. Spotkanie poświęcone „W ciemni” Susan Faludi (27 czerwca, g. 10:30*, 2 h + przerwa – dotyczy wszystkich warsztatów):
Główny temat warsztatów: biografia ojca jako własna biografia, historia osobista jako historie powszechne i narodowe.

Warsztat II. Spotkanie poświęcone „Korektom” Jonathana Franzena (12 września):
Główny temat warsztatów: rozpad rodziny i realizm powieściowy. Po co nam opowieści o szczęśliwych rodzinach? Czy kryzys to zawsze kryzys rodzinny?

Warsztat III. Spotkanie poświęcone „Olive Kitteridge” Elizabeth Strout oraz jej serialowej adaptacji (10 października):
Główny temat warsztatów: matka jako wyzwanie dla opowieści, możliwość przyjęcia lub zmiany perspektywy postaci, miłość i nienawiść�jako formy współżycia rodzinnego.

Warsztat IV. Spotkanie poświęcone „Wróżbie” Agnety Pleijel (7 listopada):
Główny temat warsztatów: czy fikcja o nas samych to fikcja o naszych rodzinach? Miejsce obyczajowości i seksualności w opowieści o rodzinie. Konflikt jako problem czy nadzieja na opowieść?

Warsztat V. Spotkanie poświęcone „Normie” Sofi Oksanen (5 grudnia):
Główny temat warsztatów: czy rodzina ma płeć? Rola linii kobiecej w opowieści oraz rzeczy jako miejsca wspólnego opowieści. i kompetencje interpretacyjne ułatwiające lekturę.

O prowadzącej:
Olga Szmidt (ur. 1989) – doktor literaturoznawstwa, krytyczka literacka, pisarka non-fiction, redaktor naczelna i współzałożycielka „Popmoderny”. Pracuje na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie prowadzi m.in. zajęcia ze współczesnej literatury światowej, seriali, literatury najnowszej i kultury XX wieku. Dotąd wydała m.in. monografię naukową „Korespondent Witkacy” (Universitas 2014), biografię literacką „Kownacka. Ta od Plastusia” (Czarne 2016). Kilkukrotna stypendystka MNiSW za wybitne osiągnięcia naukowe oraz laureatka stypendium twórczego MKiDN w dziedzinie literatury.

Wpisz szukaną frazę: