Aktualności

plakat_fest-blonskiego_b1-page-001
23 Maja
2017

6. Festiwal Jana Błońskiego – zapraszamy!

W czwartek 25 maja rusza Festiwal im. Jana Błońskiego. Hasło przewodnie 6. edycji to „Świadectwa literatury”. W programie m.in. spotkanie z Michałem Olszewskim, rozmowy o kondycji polskiej literatury zaangażowanej i bardzo ciekawie zapowiadająca się dyskusja o tym, co wydarzyło się w debacie publicznej w ciągu 30 lat od publikacji słynnego artykułu „Biedni Polacy patrzą na getto”.

Partnerem strategicznym festiwalu jest Krakowskie Biuro Festiwalowe – operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Pełen program festiwalu:

CZWARTEK, 25 MAJA

 Grodzka 64 | Aula im. Jana Błońskiego

11.10 | OTWARCIE FESTIWALU

11.15 | „BIEDNI POLACY PATRZĄ NA GETTO” PO TRZYDZIESTU LATACH

W 2017 roku przypada trzydziesta rocznica publikacji jednego z najgoręcej debatowanych tekstów Jana Błońskiego. 11 stycznia 1987 roku „Tygodnik Powszechny” ogłosił artykuł Biedni Polacy patrzą na getto, który dziś uznawany jest za tekst przełomowy dla polskiej świadomości zbiorowej dotyczącej Zagłady. W ramach tegorocznej odsłony Festiwalu chcielibyśmy zapytać o znaczenie tego tekstu po trzech dekadach, o komentarze dotyczące debaty, która rozwinęła się po ogłoszeniu tekstu Błońskiego, o współczesne odczytania przekazu krakowskiego krytyka.

udział: Bożena Karwowska, Aleksandra Szczepan, Tomasz Żukowski

prowadzenie: Roma Sendyka

13.00 | ŻYCIE LITERATURY. MIEJSCE KRYTYKI LITERACKIEJ W DEBATACH PUBLICZNYCH

Artykuł Jana Błońskiego w „Tygodniku Powszechnym” był nie tylko głosem krytyka i badacza literatury, ale również wystąpieniem o szerokim znaczeniu dla refleksji o polskiej tożsamości, przeszłej i teraźniejszej. Jak dziś wygląda pozycja krytyka wobec spraw „nieliterackich”, czyli społecznych, tożsamościowych i politycznych? Czy zabiera głos jako autorytet, komentator rzeczywistości? W jaki sposób negocjuje swój głos i pozycję wobec spraw społeczno-politycznych? Czy i czego oczekuje się od krytyków literackich w debatach publicznych?

udział: Katarzyna Czeczot, Paweł Kaczmarski, Marcin Kube

prowadzenie: Dorota Kozicka

­

Gołębia 16 | sala 42

16.15 | LITERACKIE GESTY ZAANGAŻOWANIA. POEZJA I PROZA WOBEC RZECZYWISTOŚCI

Punktem wyjścia do dyskusji jest antologia Zebrało się śliny – chcemy jednak zastanowić się nad możliwościami i krytycznym potencjałem nie tylko poezji, ale i prozy. Jak w ogóle dzisiaj mówić o zaangażowaniu, skoro ostatecznie każdy gest pisarski, najbardziej nawet wyłączający się z rzeczywistości może być traktowany jako rodzaj zaangażowania? I czy w takim razie zaangażowanie nie przenosi się właśnie z tekstu jako formy na elementy pozatekstowe, czyli sytuację literatury w szeroko pojętym polu literackim?

udział: Maciej Jakubowiak, Anna Kałuża, Marta Koronkiewicz

prowadzenie: Katarzyna Trzeciak

­

Felicjanek 4/2 | Massolit Books & Cafe

18.00 | SPOTKANIE Z MICHAŁEM OLSZEWSKIM

prowadzenie: Olga Szmidt

PIĄTEK, 26 MAJA

Grodzka 64 | Aula im. Jana Błońskiego

10.00 | O SAMOTNOŚCI GINĄCYCH. CZESŁAW MIŁOSZ WOBEC ZAGŁADY

Esej Jana Błońskiego jest interpretacją wiersza Biedny chrześcijanin patrzy na getto, uruchamiającą jego interwencyjny potencjał. To wiersz-wyzwanie dla widzów Zagłady, zapalnik do refleksji nad ich etycznymi powinnościami i tożsamością. To zarazem jeden z elementów strategii radzenia sobie z własną pozycją wobec losu polskich Żydów, nad czym Czesław Miłosz pracował całe swoje życie poprzez poezję, eseistykę, wykłady, działalność redaktorską i publicystyczną. Rozmowa będzie okazją do zastanowienia się nad specyfiką tych praktyk oraz wpływem wojennych doświadczeń na całokształt twórczości Miłosza, zwłaszcza wypracowany przez niego język poetycki, przyjęty stosunek do przeszłości i zaangażowanie w życie publiczne. Zapytamy także o wpływ jego dzieła na współczesną kondycję literatury polskiej – jej gotowość do konfrontacji z Zagładą.

udział: Ewa Kołodziejczyk, Tomasz Kunz, Marek Zaleski

prowadzenie: Karina Jarzyńska

­

11.45 | URZĄDZANIE PRZESZŁOŚCI. HISTORIA I PAMIĘĆ WE WSPÓŁCZESNEJ LITERATURZE POLSKIEJ

Wiemy dziś, że nasza przeszłość – wbrew zdroworozsądkowym intuicjom – nie jest niezmiennym, ścisłym, z góry określonym zasobem faktów. To, w jaki sposób pamiętamy przeszłość – a więc jak ona dla nas istnieje – zależy do tego,jak jest ona opowiadana, zapisywana, pokazywana, celebrowana, dyskutowana, upamiętniana. Procesy te można określić jako urządzanie przeszłości: kształtowanie jej tak, abyśmy mogli się z nią oswoić, odnaleźć w niej, odnieść do niej, potrafić o niej mówić – zamieszkać w niej, jak w dobrze urządzonym domu. Jednym z kulturowych sposobów na urządzanie sobie przeszłości – i na obchodzenie się z przeszłością problematyczną – jest literatura. Z zaproszonymi krytykami i krytyczkami porozmawiamy o tym,  w jaki sposób najnowsza literatura utrwala, zmienia, przetwarza polską historię, jakie wzory pamięci przygotowuje dla czytelników i co jest szczególnego w jej działaniu jako narzędzia refleksji o przeszłości.

udział: Wojciech Browarny, Paulina Małochleb, Maciej Urbanowski

prowadzenie: Maria Kobielska

­

Gołębia 20 | sala 22

16.00 | SHOAH. DYSKUSJA O PIERWSZEJ PROJEKCJI DOKUMENTU CLAUDE’A LANZMANNA W POLSCE [TVP1, 30 PAŹDZIERNIKA 1985 ROKU]

wprowadzenie i komentarz: Bartosz Kwieciński, Tomasz Łysak

­

18.15 | PREZENTACJA PROJEKTU PRZEKŁADOWEGO „SHOAH – GŁOSY TYCH, KTÓRZY ­PATRZYLI”

Jak udzielić głosu świadkowi? Jak przekładać wspomnienia o Zagładzie? Jak przekład radzi sobie z warstwą skrajnych afektów? Jak z podporządkowanego wydobyć suwerenny podmiot? I co to przeniesienie przyniesie w dyskusji nad dokumentem Lanzmanna?

prezentacja: Barbara Bruks, Karolina Kwaśna, Sylwia Papier, Joanna Sobesto

udział: Dorota Głowacka, Bożena Karwowska, Roma Sendyka

prowadzenie: Magda Heydel

Więcej informacji o Festiwalu im. Jana Błońskiego znajdziecie tutaj.

 

Zapraszamy!